poniedziałek, 20 marca 2017

MARCOWE OGRÓDKI

Krasnale założyły ogródek w sali. Omówiły czynniki niezbędne roślinom do wzrostu. Posadziły cebulki do doniczek z ziemią, podlały i ustawiły przy oknie. W kolejnych dniach podlewały i obserwowały wzrost szczypiorku. Niedługo będą mogły go skosztować. Zagospodarowały też część ogródka przedszkolnego. Obserwowały i wykonywały prace: przekopywanie grządek, grabienie, sadzenie, sianie. Obejrzały z bliska dżdżownice i poznały ich rolę. Uczyły się wiersza I. Salach pt. Ogrodnicy oraz bawiły się przy piosence pt. Pan ogrodnik (sł. i muz. J. Bernat), aby utrwalić nazwy narzędzi pracy ogrodnika i wiadomości związane z tematyką zajęć.



„OGRODNICY”

I. Salach


Idą, Idą ogrodnicy, tup!
Niosą grabki i łopatki, hej!
Będą spulchniać ziemię,
aby lekko było jej.

Puk, puk, puk łopatką,
szu, szu, szu grabkami,
tryśnie woda z koneweczki
na nasze grządeczki.

Stuku puk motyką
Drap, drap pazurkami.
Nasze skarby wysiewamy
O ogródek dbamy.




                                        

Pan ogrodnik
1 Przyleciała biedroneczka  
do naszego ogródeczka.
 Siadła na gałązce i tak obserwuje,
 jak ciężko pan ogrodnik z rana dziś pracuje.

Ref.: I łopatą kopie, kopie, kopie,
 i grabiami grabi, grabi, grabi,
 i nasionka sieje, sieje, sieje,
 grządki też podlewa, też podlewa,
 i słucha, jak mu ptaszek swą piosenkę śpiewa.

2 Wkoło kwitną już rabatki,
 zapylają pszczoły kwiatki.
 Nagle pan ogrodnik biedronkę zobaczył,
 pomachał do niej ręką i wrócił do pracy.

Ref.: I łopatą kopie, kopie, kopie...